FRYST MAT HEMLEVERANS

VIKTIG DHL INFORMATION
DHL hämtar måndagar. När måndag är röd dag så kommer vi skicka tisdag istället. Ibland finns möjlighet att lämna till DHL även onsdagar. Torsdag/fredag skickar vi inte fryst mat.

Det är lite speciellt att skicka fryst mat utan frysfrakt. Då många ville beställa men inte kunde hämta själv valde vi att prova skicka det med DHL. Och det visade sig fungera bra. Det är mycket sällan det uppstår problem som tur är, så vi har valt att fortsätta leverera med DHL. Men då det är fryst och inte kan återtas av oss så är det bra att du känner till hur vi levererar. Så läs nedanstående text så blir du lite insatt i din leverans.

OBS! Vi skickar endast mat från kategorierna ”PLOCKA IHOP 10 KG, ELLER MER, FÖR FRAKT MED DHLoch ”STORPACK” under de månader som det är över 10 plusgrader någon del av dygnet.

Leveranstid
Vi kan skicka fryst mat med DHL. Men det förutsätter att du bor så att du kan få din leverans dagen efter den går iväg från oss. En del orter har bara leverans en dag i veckan och maten blir liggande på terminal för länge. Det här gäller också om du bor utanför stadsbebyggelse.
Vi kontaktar dig om det inte är möjligt att skicka till dig, du kan också maila och fråga om vi skickar till din ort. Glöm inte ange ditt postnummer vid förfrågan. Vi försöker att ha kontakt med dig och informera så det går så smidigt som möjligt och vi inte riskerar att maten blir förstörd.

Betala din beställning när frakt är uträknad
Betala inte din beställning innan vi kontaktat (i regel via mail) dig med nytt fraktpris när du beställer med DHL. I kassan ser du uppskattad frakt för 1st 10 kg låda till service point. När det gäller hemleverans med DHL räknar vi ut den faktiska frakten till just din adress när vi packat beställningen.
Då får du ett mail av oss med sändningsnummer och priset för frakt. Då först ska du betala, men din betalning ska vara oss tillhanda innan vi skickar.
-> Om du ändå betalat och vi behöver göra en återbetalning avgår 40 kr från summan.

Viktigt!
När du beställer mat från oss är det fryst mat, men det skickas med DHL (inte frysfrakt). Till 99% fungerar det precis som det ska, men ibland, speciellt vid storhelger, kan dina lådor bli liggande till dagen efter.
Maten klarar sig minst 24 timmar men oftast 48 timmar utan problem så länge det inte är en väldigt varm sommar. Minsta mängd som vi skickar med DHL är 10 kg.
Det ligger på vårt ansvar att maten kommer fram till dig. Men vi kan tyvärr inte påverka fraktbolagen, vilket gör att du också har ett ansvar för att kontakta DHL och ev. även att hämta maten på den terminal det levereras ifrån till dig om den inte blivit levererad till 13.00 dagen efter vi skickat.

SPÅRA DIN SÄNDNING
Du får alltid sändningsnummer från oss så du kan spåra din sändning och se var den är om du beställt hemleverans. Sändningsnummer står vid fraktpriset, långt ner på fakturan.
Du ser i sökningen om maten blivit lastad för utleverans tex, då vet du att det kommer under dagen.
Här kan du göra en detaljerad sökning: (skriv in sändningsnummret du fått i mittfältet)
https://activetracing.dhl.com/DatPublic/datSelection.do

Vid hemleverans måste maten tas emot av dig. DHL ställer inte av lådorna.
Vi skickar alltid måndagar, vilket betyder att du behöver ta emot maten på tisdagen efter om vi inte kommit överens om en annan dag. Om vi får mat i retur betyder det att den måste slängas. Om du inte varit på plats när DHL kommer (gäller hemleverans) eller hämtat ut din beställning från Service Point sker ingen återbetalning. Du blir dessutom fakturerad returfrakten om DHL meddelar oss bomkörning. Du kan dock alltid kontakta DHL och hämta ut maten från terminalen om DHL inte kunde leverera pga frånvaro.

OBS! DHL har gjort ett tillägg i leveranserna. Istället för 1 dag, står det 1+ dag ibland. Det innebär att leveransen kan komma på onsdagen utan att vi kan påverka det. I regel kommer det dagen efter vi skickat, dvs tisdag, men blir den inte utkörd då får vi ingen notis om att den inte är levererad. Du behöver alltså själv spåra din försändelse och se om du ev vill hämta den från terminal istället.

Hemleverans kvällstid
Privatpersoner kan boka hemleverans kvällstid. Tjänsten är dyrare än leverans dagtid men möjligheten finns. Kontakta oss med din adress om du vill veta vad det kostar att skicka hem kvällstid. Tjänsten finns inte på alla orter.

Efterkrav
Om mottagaren inte är på plats tillkommer en avgift från DHL för att ta tillbaka det och avisera på nytt. I de fall fakturerar DHL Hundiagården och vi kommer skicka ett efterkrav till beställaren på den summa som DHL fakturerar.

Här är några exempel på varför det kan bli dyrare:
• Kollitillägg: Tillägg för sändningar med sex eller fler kollin.
• För DHL Service Point tas säsongstillägg ut perioden 22 november – 14 januari. (Gäller ej hemleverans)
• Mottagaren inte varit oanträffbar på angiven leveransadress
Vid leveranshinder återtas godset och mottagaren aviseras att godset finns på DHL:s terminal för upphämtning alternativt överenskommelse om ny utkörning.
• Ny utkörning: I samband med återtag av gods vid leveranshinder kan ny utkörning ske mot avgift.


Återbetalning
Vid leveransproblem (där det inte varit bomkörning) och maten blivit oanvändbar får du en återbetalning av oss. Vi skickar inte ut mat på nytt när leveranser är osäkra och tyvärr kommer vi då inte leverera till din adress eftersom det innebär stora förluster.

Leverans till annan adress
Vi kan också skicka till annan adress, tex företag, om inte leverans hem till dig är möjlig. Ange då annan leverans adress när du beställer. Leverans till företag är billigare än leverans till privatperson. Observera att beställningen måste vara betald innan vi skickar iväg din beställning.

FRYST MAT TILL SERVICE POINT

Beställer du en låda (min 10 – max 15 kg) så skickar vi billigast till Service Point. (Vill du ha det som en hemleverans meddela oss det i kommentarsfältet i kassan.)
Ibland är mindre serviceställen fulla, då lämnar DHL på närliggande Service Point. Det är utom vår kontroll, du måste vara beredd att hämta där det lämnas. Om DHL levererat till annan Service Point sker inte återbetalning.

OBS! Vi skickar endast mat från kategorierna ”PLOCKA IHOP 10 KG, ELLER MER, FÖR FRAKT MED DHLoch ”STORPACK” under de månader som det är över 10 plusgrader någon del av dygnet.
Det beror på att lådorna under storpack är så hårt packade att det tar ett par dygn för dem att tina upp. Malda korvar kan packas tätt så det blir 10 kg per låda, de håller sig också ett par dygn. Om vi packar sorter som har olika former, i lådor blir det för mycket luft och det tinar fortare.

Det betyder att vintertid (när det är minusgrader) kan du beställa enstaka kilo av tex organ, ben mm som finns under kategorin lösvikt. Dock måste en kartong alltid fyllas med minst 10 kg.

Frysta ben (eller det krångliga med att försöka platta till frysta ben…)
10 kg kycklingfötter packade när de är färska blir en hel låda. Men när de tas isär fyller de tre gånger så mycket. Det gäller även lammrevben, lammnacke etc. Det som är fryst kan inte tryckas ihop igen. Det kan alltså medföra att din frakt består av många fler lådor än du tänkt (högre pris), och att vi inte kan få in 10 kg i en låda, som är minimum vikt per låda för att det inte ska tina upp för fort. Vi kommer att meddela dig om det är svårpackat innan vi skickar det så du kan ändra din beställning om det behövs. Det här gäller endast vintertid, sommartid skickar vi inte ben och mat som har andra former än malda korvar och eller platta paket malt kött (ex Sund hundmat).


Prisexempel DHL

Den faktiska kostnaden varierar, den beror på var du bor. Vi meddelar alltid vad frakten går på så du får godkänna det innan vi skickar. Det går alltså bra att avboka order om du tycker frakten blir för dyr!

Exempel (dvs ca priser, den faktiska kostnaden beror på var du bor och hur många lådor du beställer):
1 låda 10 kg, från 150 kr
2 lådor eller malda korvar 2X10 kg, 180-220 kr

ÖVRIGA PRODUKTER


Torkat godis och övriga produkter kan vi skicka med Postnord eller DHL
Priset för Postnord är 69 kr för upp till 1 kg.
Vissa skrymmande sorter skickas med DHL även om du valt Postnord pga storlek på emballaget.
Om du ser att det du beställer väger mer väljer du DHL (ej frysfrakt) som fraktalternativ istället.

Observera att vid kontaktlös leverans är det du som mottagare som har fullt ansvar för paketet efter att det lämnats i brevlåda/vid dörr. Postnord tar ett foto när det är avlämnat. Är du inte hemma be en vän ta hand om det tills du kommer hem. Du kan också välja DHL frakt till service point så hämtar du säkert ut det själv.

Vi skickar så fort vi ser din betalning.
Om allt i din beställning finns hemma tar det ca 2-4 dagar innan du har din leverans. Behöver vi fylla på lagren meddelar vi dig om det och även beräknad leveranstid.
Om din betalning inte inkommit inom 14 dagar raderas din beställning. Är det ett misstag får du förstås lägga in din beställning på nytt. Vi vet att man inte alltid hinner läsa alla mail.

Hydrolat och behållare till Nose Work kan vi i regel posta samma dag om du beställer före 11.00